Italiaturen 2017

Buongiorno. I september 2017 var vi i Salsomaggiore som ligger i Norditalia ca 2 timer fra Milano. Vi ble hentet på Malpensa flyplass i Milano av guiden vår Ane Johannessen og vår sjåfør Claudio Cassi. De tar oss med til Hotel Villa Fiorita, der vi skal være i 7 dager.

Hotellet ligger midt i hjertet av Salsomaggiore. Dette er et fire stjernes hotell som drives av familien Mazza. Eieren Luigi Mazza kjøpte hotellet i 2001, renoverte det fullstendig og har siden drevet det sammen med kona Patrizia og datteren Martina.

Her har vi Martina.
Flotte møbler i resepsjonen.
Nydelig sofa.

De er alltid smilende og hjelpsomme og gjør alt for at gjestene skal føle seg velkommen.Med et stort deilig frokostbord så er vi ordentlig mette til å starte dagen.

Rommene er komfortable med gode senger og på sengen ligger det badekåpe og tøfler så vi hadde det veldig komfortabelt.

På kveldene koste vi oss i salongen som var nydelig innredet og alt sto i stil.

Når vi bestilte noe å drikke på kvelden så kom alltid kelneren med noe godt å spise til. Det skal også sies at vi hadde vår egen kelner som snakket perfekt engelsk. Han var tilgjengelig nesten hele tiden. Det skal også sies at baren vår åpen 24 timer.

Her har vi kosekroken vår når vi ville slappe av.

Når vi hadde satt fra oss bagasjen på hotellet så dro vi ned til Pizzarestauranten La Porchetta ( den lille grisen) og spiste pizza. De serverer en fantastisk god pizza med Foccaccia som bunn og masse god prosciutto cotto ( kokt skinke). Den var nydelig. Det var et spesielt interiør i taket. Det var Liberty Style (art nouveau).

En av dagene var vi i middelalderbyen Vigoleno som ligger et stykke opp i høyden og der er en flott utsikt over landskapet.

Byen og borgen stammer helt tilbake fra 1100-tallet og den var fantastisk fint vedlikeholdt. Fortsatt bor det noen mennesker der, dog svært få 12 kvinner og 9 menn.

Borgen i Vigoleno.
Tatt fra det ene tårnet.

Klokken halv ett tok vi en «pranzo» (dagens første middag i Italia, dagens andre middag er på kveldstid og heter «cena».

Vi spiste Torta Fritta ( fritert kake) sammen med den deilige prosciutto. Det var nydelig.Etter middagen gikk jeg og Ane opp i tårnet for å se på utsikten, men da begynte det å regne litt så noen fine bilder ble det ikke.

Når vi gikk opp trappen så var det noe å se i hver etasje, alt fra middelalderkostymer til torturredskaper.

Greven var flott kledd.

Grevinnedrakt.

Noen torturredskaper fant jeg også.
Skumle greier, men det hører med til historien.

Neste dag var vi på shopping i Fidenza Shopping Park. Her var det et tjuetalls butikker. Jeg kjøpte ikke så mye her bare et par sko og noe kjøkkenutstyr. Ellers så var vi innom Fidenza Outlet Village som ligger på baksiden . Det er et luksusanlegg med over 100 kjente merker som Armani, Dolce & Gabbana, Calvin Klein og over 95 andre butikker. Selv om varene selges til vesentlig nedsatte priser så kan jeg ikke si de var billige.

Neste dag var det tirsdag og da er det marked i Salsomaggiore. Dette er et ordentlig marked hvor de selger alt fra grønnsaker, kjøtt og andre matvarer til klær og mye annet.Skal man på det markedet så må man opp tidlig. De begynner kl. 8,30 og begynner å pakke sammen allerede i tolvtiden. Markedet et på størrelse med en fotballbane så der er det plass til mye varer.

Så kom dagen da vi skulle på vinsmaking. Cantina il Poggio er en vingård ca. 15 min fra hotellet. Det er en 28 hektar stor vinmark, som ligger i området Cangelasio. Denne vingården produserer 45 tusen liter vin hvert år. Den ligger i et område som kan ta pusten fra deg.

Bare litt av vintankene.

Siden 70 tallet har det vært produsert klassiske musserende viner med gamle druesorter som Malvasia di Candia, Aromatica, Barbera og Bonarda og deretter også viktige aldringsviner, av druer som Merlot og Cabernot Sauvignon. Vingården produserer også lokale produkter som Parmaraw, parmesan og oljer.

Vi ble mottatt av Luca Gualdana som har universitetsutdannelse i «enologia» ( vinmaking).

Gamle redskaper var der også.

Etter en lang omvisning på gården så var det tid å smake på godsakene. Vin av flere sorter og tilbehør med parmesan og parmaskinke. Luca er veldig god i engelsk så dette anbefales på det sterkeste. Skal fortelle mer om denne vingården ved neste besøk.

Tilslutt vil jeg fortelle at min koffert var så full at jeg vurdert om jeg måtte ha meg en til.

Den 23 august går turen tilbake og da blir vi 14 dager. Mange nye plasser å besøke og denne gangen er jeg godt forberedt . Mye mer bilder og flere historier fra plassene vi besøker. Gleder meg ordentlig til å komme tilbake til familien i Salsomaggiore. Har fusket litt i det Italienske språket også på mine gamle dager. Mange flere ganger til Italia blir det også.