Cuba del 1

Denne turen er fra 2006- 2007 da Fidel Castro styrte med hard hand. Jeg skal prøve å fortelle det jeg opplevde da jeg var på besøk sammen med min sønn. Mange har sagt til meg at slik var det ikke når de var der, men reiser du som turist så fikk du ikke se det som de innfødte opplevde.

Etter en lang flytur ca.10 timer fra Amsterdam, så var det å stå i kø for å bli utspurt om formålet for reisen og det var jo helt greit. Vi måtte si hvor vi skulle bo og da fikk jeg beskjed fra min sønn om å si et hotellområde, for vi kunne ikke si at vi skulle bo privat for det hadde vi ikke lov til, vi hadde turistvisum. Den vi skulle bo hos måtte søke myndigheten om lov til å ha noen boende der for da skulle myndighetene ha pengene vi betalte for rommet.

Vi ble hentet på flyplassen av en venn av min tidligere svigerdatter. Bilen var en eldgammel skranglekasse uten bilbelte og dårlig lys. Turen skulle ta 8 timer, men med smale veier og uten lys langs veien så tok det sin tid. Vi måtte stoppe flere ganger for plutselig så forsvant frontlysene på bilen. Det hører med til historien at private ikke hadde lov å kjøre turister så sjåføren var livredd for at politiet skulle se oss, så for hver gang han måtte stoppe å fikse lyset, så måtte vi ut av bilen og ut med bagasjen. Hvis han hadde blitt oppdaget med oss i bilen så hadde han fått bot eller til og med fengsel.

Kl. 4.30 var vi framme i landsbyen, som var der vi skulle bo, og vi kom oss i seng. Kl.800 var det frokost med varm kylling, egg og kaffe det var nydelig.

Denne dagen var nyttårsaften så da var jeg spent på hva som skulle skje.

I

Ute i hagen under et mangotre sto middagen, en halvstor gris som jeg fikk høre av ungene at den het Porky. Dette blir spennende tenkte jeg.

Det var såpass varmt at vi bodde ute. Stolene var ikke noe komfortable, men greie. Noen var gamle campingstoler som var trukket med nylontau. Bordet hadde sett sine beste dager, men det fungerte.

Utpå formiddagen skulle det slaktes gris og hvordan det skulle gjøres skjønte jeg når kniven ble slipt både lenge og vel på en stein. Jeg hopper over detaljene her.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For å få vekk busten på grisen (håret), ble det brukt barberblad så det tok jo sin tid, og det gikk med en del rom også.

Når alt var klart ble den satt på en stokk og lagt på grillen som var en grop i sanden med stokker som var lagt som en y og grisen ble plassert på grillen. Utelater bilde av dette. Det tok sin tid å få stekt hele og noen passet på hele tiden, alle tok sin tørn.

Jeg ble satt til å skrelle røtter som vi skulle ha til maten senere på kvelden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det tok sin tid for kniven hadde nesten ikke skaft og var veldig sløv. Det skulle komme masse folk så vi trengte mye røtter. Røttene smakte som potet og det skulle være ris til. Grisen ble stappet full av kylling og lammekjøtt og urter som vi plukket på trærne rundt omkring og så ble grisen penslet med olje. Jeg lærte også å rense ris, den kom i store sekker fra Vietnam, så det var både sorte og gule korn som måtte bort.

Jeg hadde kjøpt vin og så var det en hel del rom og Mojitos (mintlikør), og masse øl ( Buckanero). Det var masse latinomusikk og alle danset. Mangotreet var pyntet med lys så det var ordentlig koselig. Når klokka var 1200, var det mat og det smakte veldig godt. Etterpå ble jeg dradd med rundt i nabolaget for å ønske godt nyttår.

Alle koser seg med den gode maten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Trillingene koste seg også.